lørdag 18. januar 2014

Strikkedukke

Strikkedukker av Arne og Carlos
Jeg skal gi meg i kast med en strikkedukke etter Arne og Carlos' oppskrift. Jeg har planlagt det siden jeg lånte boka på biblioteket i november, men jeg måtte fullføre både julegaver, lappeteppe og en genser (som kommer på bloggen når jeg har fått tatt skikkelige bilder) før jeg tillot meg selv å sette i gang.

Det jeg derimot har tillatt meg er å drive research, så jeg føler meg særdeles godt forberedt. Jeg har tittet på Facebook-gruppen Dokke-makere, og selvfølgelig på Ravelry, der det både finnes en gruppe spesielt for strikkedukkene, og en generelt for Arne og Carlos.

Foreløpig har jeg kommet fram til at jeg vil gjøre disse vitale endringene;
- Strikke hælen over 7 masker. Dette er visst meningen, men det er litt utydelig forklart i boka.
- Finne en måte å stabilisere nakken, ettersom dukkene visstnok har en tendens til å bli litt slappe, spesielt dersom de har mye hår. Har sett flere som bruker piperensere, men motargumentet mot dette er at de kan ruste hvis dukken vakses. Derfor tenker jeg at jeg må finne en løsning av stoff.
- Gi dukken en mer definert hake. Dette gjøres ved å øke 2 ekstra masker på "ansikts-pinnen" i rad 11, 13 og 15, og å felle 6 masker på rad 26. Denne teknikken er så vidt jeg kan se oppfunnet av InekeVerbakel (ravelry-link).
- Heklede øyne er vissnok lettere å få pene enn strikkede, og jeg fant en oppskrift på dette på facebook-gruppen Dukkemakere.
- Jeg fant en oppskrift på strikkede ører, på en nederlandsk blogg, så det skal dukken min få. Oppskriften er på nederlandsk, men med google translate og garnstudios ordliste fant jeg fort ut av det.
- Og til sist skal jeg strikke en wig cap som sys på hodet til slutt. Dette er for å begrense mengden hår som kreves for å skjule hodebunnen.

Først tenkte jeg at jeg bare skulle strikke dukken til meg selv, men så fant jeg ut at det ville være mye morsommere å strikke den til et barn som faktisk kunne ha glede av å leke med den. Så jeg skal strikke en dukke til den jenta som fikk hjertejakken. Parallelt skal jeg strikke en dukke til meg selv, som kan være modell for eventuelle nye klær jeg strikker.

Jeg skal strikker dukkene i Falk i fargen Pudder, og fyller med tops fra To Damer.

Jeg strikker begge dokkene samtidig med magic loop-metoden

Her kan du se alle innleggene mine om strikkedukkene til Arne og Carlos.

I've been planning these dolls for a time, while I have been finishing other projects. I have done a lot research, both in a Norwegian language Facebook group, and a couple of Ravlery groups. I'll be doing the following midifications:
- Working heeels over 7 stitches (this is unclear in the pattern)
- Find a way to stabilize the neck, as they can get wobbly. Some people use pipe cleaners, but they can apparently rust. I might do something with fabric.
- Define chin using InekeVerbakel's method.
- Crochet eyes with emroidery yarn, because they are apparently easier to make well than knitted eyes. 
- Knit ears with a pattern I found on a Dutch blog. Google translate and Garnstudio's dictionary helped me a lot.
- Knit wigcap under hair to reduce the amount of yarn needed for hair to hide the skull (Pattern here)

I originally planned to knit the doll for myself, but decided that it would be a lot more fun to give it to a child. I'm keeping the other doll to work as a model for any future clothes I knit.

2 kommentarer:

  1. Så flink du er, de der har ikke jeg tålmodighet til! Lykke til, skal bli spennende å se dem ferdige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, morsomt at du sier at su ikke har tålmodighet til å strikke en dukke. Jeg hadde ikke hatt tålmodghet til å strikke to Marius-gensere på rad, men det er vel noe med øyet som ser? ;) Jeg er spent på resultatet selv ^^

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...