fredag 3. januar 2014

Hjertejakke

Malsens Tweed.
Bildet er stålet fra malsenogmor.no
I august var jeg på åpent lager hos Malsen og Mor her i Bergen. Jeg trengte et nøste med Sommerull for å fullføre et prosjekt, men kom selvfølgelig hjem med mer enn det ene nøstet. Jeg falt nemlig pladask for Tweed-garnet deres, så det måtte også få være med hjem. Jeg tenkte at den litt rustikke følelsen i garnet ville passet veldig bra til Nøstebarns kragejakke, men Tweed-garnet er alt for tykt til å matche strikkefastheten.

Hjerte i rillestrikk, og hjerteknapper
Så da er det vel ikke noe annet å
gjøre enn å begynne å regne. Jeg sammenlignet bolens bredde i orginaloppskriften med hvor bred den ville blitt hvis jeg lå opp i den minste størrelsen med Tweed-garnet. Det tilsvarte ca størrelse 2 år, og siden hele internett er enige om at  Nøstebarn-oppskriftene er korte og brede strikket jeg lengden i størrelse 4.



Stolt mottaker.
Da jeg var ferdig med jakka hadde jeg bittelitt garn igjen, så i miljøvennlighetens navn strikket jeg et lite hjerte av restene og sydde det på brystet på jakka.

Knapper ble innkjøpt (hjerteknapper selvfølgelig), og så fikk jakka ligge i gaveskuffen i påvente av et passelig proposjonert barn. Da en venn av familien fikk barn nr 2 i oktober og jeg trengte en storesøster-gave ble den fisket frem. Mottakeren syntes det flotteste med hele jakka var at hjertet på jakka er rett over hennes eget hjerte, og det var jo bare flaks hadde jeg selvfølgelig planlagt.

Her er prosjektsiden på Ravelry.







I bought this tweed yarn without a plan, just because I loved it. I felt like if would be approriate for a childrens cardigan. I adjusted a pattern I had already tried to match the gauge. I had a few meters left of the red when the cardi was done, so I made a little garter stitch heart as an embelishment. The recipient loved that the heart was placed over her own heart.

2 kommentarer:

  1. En nydelig jakke! Den er nok kjempegod å krype inn i.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og så hyggelig av deg å legge inn bloggens første kommentar ^^

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...