onsdag 22. januar 2014

Hvor stor er egentlig en baby?

Jeg har ikke så mye nærkontakt med barn under året, så min følelse av hva som er stort, lite eller passe er, for å si det forsiktig, ganske omtrentelig. Jeg må innrømme at jeg ganske naivt har trodd at størrelse 6 måneder er passe omtrent fra de blir født, men nå har jeg fått korrigert den feiloppfatningen.

Jeg strikket en jakke og en lue og ga dem til en liten gutt som ble født i begynnelsen av oktober (han er lillebroren til hun som fikk hjertejakken). Egentlig er han ikke liten, han er visst ganske stor for alderen, men dette antrekket må man vel si at han drukner i.
Jakke strl 4-8 mnd. Lue strl 6 mnd.
Baby strl 3 mnd.
Raglanfelling rundt en vrangmaske.
Jakka er en modifisert versjon av Mykeste myke jakke 2, fra boka Myk start. Jeg orket ikke all monteringen som boken legger opp til, så jeg endret oppskriften til raglan-felling. I stedet for å felle på hver side av to rettmasker, som vill blitt et veldig markert brudd i mønsteret, så felte jeg på hver side av en vrangmaske. Jeg syntes det ble finere da. Siden jeg er tillhenger av kontrasterende knappestolper sløyfet jeg stolpene underveis og plukket opp masker til slutt.


Gros djevellue med mønster.

Jeg hadde nok garn igjen til å strikke en lue, og valget falt på Gros djevellue. Jeg la opp 120 masker i stedet for 121, så det skulle passe med mønsterrepetisjonen til jakka. Det vil si at hver tyvende maske, som alltid var vrang, var midtmasken for endten øking eller felling. Heldigvis passer antallet økinger i Gros oppskrift perfekt med mønsteret i jakka, sånn at når økerundene er fullført hadde jeg strikket 2 nye "bokser" på hver side av vrangmasken. Mot toppen felte jeg litt fortere ved å strikke to sammen over hver "boks" på en vrang-omgang.



De myke fakta;
Mønster: Mykeste myke jakke 2 (Ravelry-link) fra Myk start, Gros djevellue
Størrelse: 4-8 mnd, 6 mnd
Garn: Drops Baby Merino
Pinner: 2.5, 3
På ravelry: Jakke og lue

"Nå orker jeg ikke mer av denne fotoshooten!"

6 kommentarer:

  1. Herlig sett som blir deilig å vokse inn i!! Jeg velger også ofte raglan løsninger før montering:) Det med størrelser er gangske vanskelig i strikket, det er utrolig stor variasjon fra oppskrift til oppskrift… Så når jeg ikke har modellen i nærheten strikker jeg gjerne litt større for å være sikker på at det kan vokses inn i:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lurt å strikke litt større, ja. Det hadde jo vært verre hvis gaven hadde vært noe som allerede var for lite :)

      Slett
  2. Så gøy at du dukka opp her på strikkeinternett! Legger deg til i følgelista mi med en gang. Har hørt noe om at babgyer skal vokse veldig fort når de er helt ferske, så det er vel bedre med noe som er litt stort og kan brukes litt lenge? Fint var det, i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Neimen! Hei Sigrid :)
      Ja, det er sikkert lurt å kunne vokse inn i det, heller enn å umiddelbart vokse ut av det.

      Slett
  3. Veldig fint sett med å bruke samme struktur i lua.
    Jeg foretrekker å gi bort fra 6 mnd og oppover, det er så trist å pakke vekk de aller minste størrelsene uten at de nesten er brukt. (Ok, det kommer litt an på årstiden)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det er jo morsomt å gjøre noe som ingen andre har gjort :) Og når det kan kombineres med litt pusling og tankevirksomhet er det enda morsommere.

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...