fredag 28. februar 2014

Redesign-skjørt

Skjørt av gammel skjorte
Utgangspunktet
Nå som jeg har lært litt mer om symaskina mi var det fristende å gi seg i kast med et prosjekt som har ligget og murret i bakhodet en stund.

Utgangspunktet var denne bomullsskjorta som jeg arvet av eksen min. Jeg har lenge tenkt at det må gå an å redesigne den, men jeg har ikke helt funnet ut hvordan. Men så kneppet jeg igjen knappene og trakk den over hofta, og da så jeg det med en gang - det er jo et skjørt!

Første prøving
Skjørtet er sydd helt på gefülen, men her kommer en slags beskrivelse av hva jeg gjorde.

Da jeg prøvde skjorten på fant jeg ut at skjørtet passet fint opp til rett over lommene på brystet. Jeg klippet av ermene utenfor sømmen, og klippet tvers over skjorta, et lite stykke opp på den grønne stripen. I ettertid ser jeg at jeg godt kunne tatt med mye mer av det grønne, og fått mer sømmon.
Klippet og klar for å sy
Først sydde jeg sammen knappebåndene - to sømmer på hver side, så de ikke skal poppe opp første gang jeg løper til bussen. Uten mønster ble det mye prøving. Jeg festet sikkerhetsnåler i ermeåpningene og prøvde å finne ut hvor stramt skjørtet burde være.

Sikkerhetsnåler - amatørsyerskens beste venn
Til slutt fant jeg riktig fasong, sydde i en glidelås i den ene ermeåpningen og sydde den andre åpningen rett sammen. Så brettet jeg ned det grønne så skjørtet ble bare grått på toppen. Jeg la en tynn strimmel tykt bomullslerret mellom det grønne og grå her for å stive opp denne sømmen litt. Til slutt klippet jeg løs halsknappen og sydde den fast over glidelåsen for å få en litt morsom finish.

Har fortsatt ikke helt dreisen på glidelåssying.
Jeg ble ganske fornøyd, jeg. Dette tok ca 3 timer fra begynnelse til slutt, og jeg brukte bare ting jeg hadde liggende. Og ikke minst frister det til å sy mer av brukte klær og tekstiler - på søndag skal jeg på loppis og prøve å finne stoff til flere prosjekter!

7 kommentarer:

  1. Det ble kjempestilig, så flink du er!

    SvarSlett
  2. Så utrolig kult skjørt! Veldig kreativt:) Redesign er noe jeg har tenkt lenge på men aldri kommet i gang med

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempemoro, og ganske raskt og enkelt fordi mange av sømmene og detaljene er på plass fra før. Anbefales!

      Slett
  3. Wow, kult skjørt:) fint å kunne lage noe nytt av noe gammelt! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...