torsdag 10. april 2014

Teori og praksis



Jeg har en rosa bluse som jeg aldri bruker. Den er en såkalt teoretisk bluse - den funker bare i teorien. Den ser grei nok ut på det første bildet - her har jeg dratt den godt ned og så stått helt stille. Litt for posete for min smak, men helt ok.
Teoretisk bluse
Med en gang jeg beveger meg, derimot, skjønner man hvorfor blusen er teoretisk. Strikken i bunn gjør at den trives best midt på magen, og det er ikke der jeg trives best med å ha klærne mine.
Til vanlig ser det enda verre ut enn dette -
her har blusen fått litt anstendighetshjelp av et par jeans med høyt liv.
Men dette må det jo gå an å fikse, jeg som har symaskin og alt.

Det første jeg gjorde var å klippe et lite hull i løpegangen nederst og fjerne strikken. Da sluttet blusen å skli opp, men den så mest ut som en rosa potetsekk. Jeg liker litt innsving i livet, så jeg lagde noen rette sømmer med elastisk undertråd fra den ene knappestolpen og hele veien rundt til den andre knappestolpen. Da snurpet det seg fint sammen. (Hva heter denne teknikken på norsk? På engelsk heter det shirring.) Det gikk med en hel trådsnelle med elastisk tråd til dette - skjønner at jeg må kjøpe i større kvanta.


Sånn ble det til slutt. I ettertid ser jeg at jeg ikke burde sydd elastikken helt rett rundt. Jeg tror blusen hadde sittet enda penere hvis snurpingen gikk litt opp på ryggstykket, men da vet jeg det til neste gang. Hvis jeg irriterer meg over det kan jeg jo kjøpe en ny snelle med tråd og gjøre det på nytt - det var ikke akkurat vanskelig. Jeg er uansett spent på å se om blusen blir mer brukt denne sesongen.

8 kommentarer:

  1. Så kreativt og fint! Jeg sendte akkurat en tilsvarende teoretisk bluse på loppis, men redesign var jo veldig lurt da! Jeg har kviet meg litt for å sy med elastisk undertråd, men jeg tror jeg må komme over denne skrekken snart, for det blir jo så fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingenting å være redd for, jeg synes det var lett som en plett. Og enig - det blir så fint :)

      Slett
  2. Se der, ja! Det ble jo en helt annen bluse! Kjempefin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt hvor lite som skal til noen ganger. Takk for hyggelig kommentar :)

      Slett
  3. God idé! Jeg har noen sånne teoretiske plagg selv, og store planer om å gjøre noe med dem. Men som regel blir de dessverre liggende urørt, jeg har alt for høy terskel for å sette meg ved symaskinen... Men takk for bra tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dørstokkmila kan være lang for sying når man egentlig er en strikker :) Fordelen med å sy er jo at det går så fort - du kan reparere et plagg på en kveld. Og så føles det så bra etterpå, på en "jeg har nettopp reddet verden"-måte ;)

      Slett
  4. Den ble kjempefin! Takk for at du viser hva man faktisk kan gjøre med de teoretiske plaggene. Her står det også en symaskin som burde få svingt seg, men det er enklere å dra frem strikkepinnene ja ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er jo moro å si at man har "laget selv", enda man egentlig ikke har gjort så mye ;)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...