onsdag 16. juli 2014

Tippoldemors symaskin

I 1920 flyttet min mormors farmor (min tippoldemor) hjem til Norge med mann og barn etter å ha bodd noen år i USA. Med seg hadde hun en Singer symaskin. Nå står den på hytta til mormor og morfar og venter på at jeg skal arve den.

Singer sveivesymaskin fra før 1920
Denne sveivesymaskina er over 90 år gammel, men den har holdt seg betydelig bedre enn en moderne symaskin ville gjort, for å si det forsiktig. Min Singer kommer nok ikke en gang til å overleve meg, langt mindre være brukbar for mine eventuelle tippoldebarn.


Symaskinen manglet bruksanvisning, men med litt eksperimentering klarte jeg å lage en oversikt over de viktigste funksjonene. Det er fortsatt noen deler på symaskinen som jeg ikke har funnet ut hva gjør, men det er morsomt å fortsatt ha noe igjen å finne ut av. Det finnes en del instruksjonsvideoer på nettet, men ettersom det ikke er internett på hytta er jeg til en viss grad avhengig av å finne ut av ting selv.

Sveivesymaskina har mange funksjoner til felles med moderne symaskiner.
Denne dingsen brukes til å sveive tråd på undertrådspolen.
Sist jeg var på hytta sydde jeg 3 putetrekk av en gammel gardin på sveivesymaskina. Symaskina kan så vidt jeg forsår ikke sy bakover, så alle trådender må festes manuelt. Den representerer selvfølgelig likevel et stor fremskritt fra å måtte sy alt for hånd.

Putetrekk av en gammel gardin.
Sikksakk-søm ser det heller ikke  ut til at den har, så på disse putene har fått franske sømmer i sidene for å unngå slitasje på de løse endene.

Fransk søm
Jeg synes det er helt fantastisk å se hvordan ting ser ut når de er bygget for å vare i generasjoner, heller enn å bli ødelagt når 5-årsgarantien går ut. Standarden for symaskinnåler ser faktisk ut til å være den samme nå som for 100 år siden, så jeg kan bruke de samme synålene i både gammel og ny maskin. Hører dere det, Apple?

6 kommentarer:

  1. Stilig! Så heldig du er :) Og putene ble kjempefine! Fransk søm altså, da lærte jeg noe nytt. Har puter i sofaen som moren min har sydd, og de har slik kant. Vi sydde forresten på noen tilsvarende gamle maskiner på ungdomsskolen (Steinerskole), tror noen var med håndsveiv og noen med pedal. Fikk til helt brukbare ting på dem, jeg sydde en koseelefant og et skjørt husker jeg :)

    SvarSlett
  2. Blogger spiser alle svar-kommentarene mine, Huldr. Jeg prøver igjen.

    Så moro at dere hadde sveivesymaskiner på skolen, det bekrefter på en måte mine fordommer om Steinerskolen. På en positiv måte, altså, jeg skulle gjerne lært det på skolen :) Imponerende at du klarte å sy en koseelefant, det høres jo ganske avansert ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, det har skjedd meg også i det siste ... Ja, det er nok veldig Steinersk å ha de mest gammeldagse/strømløse maskinene :P Men det er uansett fint å lære å sy på skolen, og noe av det mest positive med Steinerskolen er at det er stort fokus på kunst og håndtverk :)

      Slett
  3. Hei Isteden førr å fest trådan manuelt kan du snu tøystykket og sy tilbake samme vei,det bli ein slags bakoversøm.Min kjære mor vist meg den måten.hilsen en sysøster

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Lise,
      Takk for kjempebra tips! Det ville jeg ikke tenkt på selv, det skal jeg absolutt prøve neste gang :D

      Slett
  4. Tips:snu tøyet og sy tilbake samme vei,så slipper du å feste tråden manuelt

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...