tirsdag 29. april 2014

Pausestrikk

Jeg planlegger et litt ambisiøst strikkeprosjekt*, men siden det ikke er helt i boks trengte jeg noe å henge fingrene i da jeg dro på påskeferie. Et nytt dykk i garnlageret gav 4 nøster grå Drops alpakka, og siden garnet var i en litt kjedelig farge bestemte jeg meg for å strikke noe i kategorien "kjedelig, men praktisk".
Bukseseler
En "Sparkebukse med fot" fra Nøstebarnboka ble lagt opp i størrelse 6 måneder, men jeg strikket uten fot - skal jeg strikke kjedelig og praktisk vil jeg i alle fall lage noe som varer lenge.

Sparkebuke
Da jeg var omtrent midtveis i påskeferien ble buksa ferdig. Jeg hadde ikke tatt med noe annet garn eller oppskrift, så siden jeg hadde to nøster igjen bestemte jeg meg for å strikke en bukse til i en mindre størrelse. Jeg strikker nesten aldri to versjoner av samme mønster, og jeg har aldri før strikket i samme garn og farge og alt. Men det gav meg god tid til å regne og planlegge det ambisiøse prosjektet, og jeg kommer sikkert til å være fornøyd med at jeg gadd å strikke disse buskene når jeg en gang får barn.

Bukse for liten og bukse for stor
Til slutt orket jeg ikke mer praktisk og kjedelig, så jeg fant frem hobbylakken og noen treknapper fra ebay for å lage litt kule knapper. Jeg mistenker at malingen ikke er vannfast, så jeg skal vaske en prøveknapp før jeg prøver å vaske disse buksene.

De myke fakta;
Mønster: Sparkebukse med fot (uten fot) fra Nøstebarn
Størrelse: 0-3 mnd og 6 mnd
Garn: Drops alpakka
Pinner: 3 mm
På ravelry: Sparkebukser





* Det ambisiøse strikkeprosjektet; Sommerfugljakke

14 kommentarer:

  1. Så søte bukser dette var! Jeg har også noen nøster drops alpakka liggende, dette var et godt tips til prosjekt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg har lest at disse buksene er utrolig praktiske, men jeg er ikke helt sikker på hvordan alpakka holder seg i barneklær. Hvis du prøver håper jeg du legger ut rapport i bloggen om hvordan de holder seg :)

      Slett
  2. Å ja, enig - grått er en kjedelig farge å strikke med. Men de ble jo kjempefine! Det pyntet skikkelig opp med gule hjerter :)

    Jeg har strikket en del smått i alpakka, og har både sett selv og fått tilbakemeldinger om at det holder seg bra. Dessuten vokser det med barnet. Men det er jo litt forskjell på kvalitetene, jeg har stort sett brukt Sandnes og DSA.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nå ble det kommentarbonanza: Kjempekule bilder!! Er det sykkelstativ?

      Slett
  3. Herlig at du har tatt vekk ordbekreftelsen forresten! :) Får håpe søppelposten holder seg i spamfilteret (det gjør den hos meg).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig med kommentarbonanza - skjønner at det lønner seg å ikke ha ordbekreftelse! Jeg visste faktisk ikke at jeg hadde det, siden jeg ikke blir bedt om å gi ordbekreftelse selv :P Men i dag morges oppdaget jeg det i innstillingssidene, samtidig som jeg skulle fjerne amerikansk tid. Jeg er egentlig relativt datakyndig, altså, så skjønner ikke hvordan begge disse tingene kunne ha gått meg hus forbi :P

      Vi får krysse fingrene for at DROPS holder seg like bra som Sandnes og DSA ^^ Og ja, bildene er tatt på et sykkelstativ :D

      Slett
    2. Altså, det er jo bare tull med ordbekreftelse for så små blogger som oss. Egentlig litt rart at blogger har det som standard :/

      Slett
    3. Det var en tilfeldighet at jeg oppdaget det på min blogg også, fikk ikke noen indikasjoner på at den var på og fant vel ikke ut av alle instillingene med en gang. Men ja, dumt at det er standard fra starten, det går jo an å heller skru det på hvis det skulle trengs.

      Slett
  4. Ikke verst å strikke to like på rappen! Vi brukte en lignende sparkebukse veldig mye, praktisk plagg det der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og det er godt å høre at den kommer til nytte :)

      Slett
  5. Deilige bukser. Jeg har strikket en i alpakka til babyen min. Den er god og varm (litt for varm til tider) men den holder seg godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at den holder seg godt. Det er sant at alpakka blir ganske varmt, så det er kanskje ikke sommerbukser dette her. Men nå har jeg jo en i riktig størrelse uansett om buksene skal brukes av en sommer- eller vinterbaby ;)

      Slett
  6. Kanskje både kjedelig og praktisk i utgangspunktet, men de knappene gjorde seg virkelig altså! Gult på grått er knallfint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Line! Og jeg er enig, det er nok en kombo som må prøves ut mer :)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...