fredag 28. mars 2014

Driftwood, men ikke egentlig

I høst strikket jeg en driftwood i Finull som jeg klippet opp og gjorde til en kardigan.


Grunnen til at jeg valgte å strikke denne oppskriften var at jeg likte skulderutformingen veldig godt. Genseren strikkes ovenfra og ned, med ermer som ser ut som de er sydd i, men som egentlig er strikket i et stykke.

Skulderøkningen
Genseren fikk rustrøde kanter i perlestrikk, treknapper og en løkkeskrift-M i maskesting.

M for Maria
Dessverre er jeg egentlig ikke så glad i passformen - i orginaloppskriften er det en litt løs genser, mens jeg ønsket meg en mer tettsittende cardigan. I stedet for å lete etter en oppskrift med samme skulderutforming som oppfylte kravene mine bedre (denne for eksempel), så prøvde jeg å modifisere Driftwood i stedet.

Treknapper og knappestolper i perlestrikk
I utgangspunktet er ikke dette så dumt, det er relativt enkelt å modifisere oppskrifter som strikkes ovenfra og ned. Men siden det var første gang jeg prøvde meg på det gikk det ikke helt etter planen likevel. Jeg tok den inn i livet, i ettertid ser jeg at jeg tok inn for mye, så passformen ble litt rar.

I overkant mye innsving
I tillegg syntes jeg fortsatt den var for løs, så jeg slang den i vaskemaskinen for å tove den. Da begynte den å sitte litt penere, men nå er ermene litt korte. Jeg liker ermer som rekker litt nedenfor håndleddene, mens denne cardiganen har ermer som rekker til litt over håndleddene. Jeg tror ikke andre mennesker legger så mye merke til det, men jeg synes det er kjempeirriterende.


Summen av alt dette er at Driftwooden henger mest i skapet, men det hender jeg trekker den fram og lar den prøve seg en gang i mellom. Fordi den er i ubehandlet ull er den varmere enn genseren min, hvis ikke hadde den kanskje aldri kommet ut av skapet.

De myke fakta;
Mønster: driftwood
Garn: Rauma Finullgarn
Pinner: 4 og 4.5 mm
På ravelry: driftwood cardigan

8 kommentarer:

  1. Jeg synes den var veldig fin! Vintage-aktig og flotte, raffinerte farger, nydelig til deg. Irriterende med ting som ikke blir helt som tenkt, da - jeg liker heller ikke ermer som kryper over håndleddet, så skjønner den. Hmmm ... Korte pulsvarmere under?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg er enig i at fargene er veldig fine :) Pulsvanter er kanskje ikke så dumt, nei. Det må jeg tenke litt på :)

      Slett
  2. Synes den ser veldig fin ut på jeg, men det er kjedelig når ting ikke blir helt som man selv ønsker...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Den ser nok litt finere ut fordi bildene står stille ;)

      Slett
  3. Veldig fin! en trøst er kanskje at trekvartermer er det hippeste for tiden, no som er i utakt med oss som vil helst ha ermene helt ned. Jeg er en frossenpinn...

    SvarSlett
    Svar
    1. Med andre ord har vaskemaskina bedre oversikt over motebildet enn jeg ha selv. Det er jo en trøst å være hip samtidig som jeg er kald, da i alle fall ;)

      Slett
  4. Dette var en flott retroinspirert jakke! Stilig med kanter i annen farge og perlestrikk. Det må jeg notere meg...
    Selv om du ikke er 100% fornøyd med den selv, lærte du sikkert masse underveis, og sånn sett var det jo veldig vellykket likevel :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo en positiv måte å se det på - ja jeg lærte masse :)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...