torsdag 10. mars 2016

Akryl til babyer og andre kulturforskjeller

Når man flytter til et nytt land er det mange ting som er forskjellig. Mat, sosiale koder og værforhold er noen av de tingene man må regne med at blir annerledes når man velger å flytte langt av gårde. Etter at jeg flyttet til San Francisco har jeg latt meg overraske av hvor forskjellig strikkekulturer kan være, og hvilke faktorer som påvirker hva og hvordan folk strikker.

Alle bildene i denne blogposten er fra Stitches West, en stor strikkekonferanse jeg var på for et par uker siden.

Garn og strikkevaner
Jeg får veldig mye kommentarer på flerfargestrikken min, rett og slett fordi det ikke er så mange her som strikker  mønster i flere farger. Derimot strikkes det mye strukturstrikk og hullmønster. Jeg har også merket meg at de amerkanske strikkerene jeg har møtt strikker færre gensere og flere sjal og skjerf. Jeg vet ikke hva som førte til hva, men faktum er at garnet amerikanere har tilgang til ikke egner seg for genserstrikking og flerfargestrikk heller.

Jeg fant noen gensere, men det var dårlig med flerfargestrikk.
Å gå i garnbutikker og på strikkekafe i USA er en annerledes og langt mer taktil opplevelse enn å gjøre det samme i Norge. Her tar jeg meg i å prøve å kjøpe garn med fingrene - garnet vurderes først og fremst på hvor mykt det er, heller enn farge og tykkelse og materiale. Å gå på strikkekafe dreier seg i stor grad om å kose meg hverandres garnnøster. Selv om jeg får gode reaksjoner på det jeg faktisk produserer ser jeg at amerikanerene jeg møter ikke er så imponert over det norske garnet jeg strikker med - det er rett og slett ikke mykt nok.
Vakkert garn
For å få garn som kjennes mykt ut har amerikanske produsenter en tendens til å spinne garnet sitt ganske løst. Hvis man skulle brukt løst spunnet merino i en genser kunne det fort blitt både slapt og nuppete. I et sjal funker det derimot ofte helt utmerket.

Sjal
Jeg synes også at jeg ser mer selvstripende garn i amerikanske butikker og på pinnene enn i Norge. Jeg synes stort sett at selvstripende garn kan bli ganske masete og ikke så fint, men jeg skjønner jo at når man ikke strikker med flere farger er det er grei måte å få litt mer liv i strikketøyet. På den annen side - selvstripende garn gjør det jo heller ikke spesielt lett å strikke flerfargestrikk.
Masete
Tåler babyer ull?
Jeg hadde en opphetet diskusjon med en dame i en strikkebutikk når jeg skulle hjelpe en amerikansk venninne å velge ut garn til et babyteppe. Damen i butikken mente bestemt at babyer ikke kunne bruke ull, ikke en gang merino, fordi det både klør og ikke kan vaskes i maskinen. Jeg måtte faktisk vise henne banderolen i et av merinogarnene i butikken før hun ga seg på at merinoull kan maskinvaskes. Hun sto likevel hardnakket på at det ville grense til barnemishandling å strikke et babyteppe i merinoull. For meg som kommer fra et land der folk strikker babyklær i ren ull og akryl regnes som uegnet for klær til både barn og voksne var det en ganske underlig opplevelse. Jeg tror damen i butikken syntes det var like underlig, og hun gikk langt i å antyde at jeg kanskje ikke snakket godt nok engelsk til å forstå forskjellen på "wool" (ull) og "yarn" (garn).

Unntak: Babyjakke i merinoull og flerfargestrikk.
Til syvende og sist var det opp til hun som faktisk skulle strikke i garnet å velge, og hun valgte en blanding med 70 % akryl. Det jeg syntes var uendelig fascinerende var at hun kjente på både akrylgarnet og merinoen og bestemte seg for akrylgarnet fordi hun synes det var mykere. Jeg syntes derimot at akrylen kjentes både stiv og knirkete ut sammenlignet med 100% merino. Det sier kanskje noe om hvor mye man påvirkes av kultur og forventninger, selv når det kommer til ting man skulle tro var helt objektivt, som hvor mykt et garn kjennes ut.

Jeg tok med meg et par prosjekter i kofferten da jeg flyttet hit. Nå som de er nesten ferdig er det på tide å prøve seg på litt amerikansk strikk med amerikansk garn. Som de sier her i Junaiten - "When in Rome, do as the Romans do". Wish me luck!

14 kommentarer:

  1. Morsomt innlegg! Jeg har brent meg på å prøve å diskutere akryl med amerikanere på Ravelry ... Det er ganske utrolig hvor forskjellig det går an å se på det! Interessant det du skriver om garntyper og hva man faktisk kan og ikke kan strikke av det. Heldigvis finnes det amerikanere som skjønner seg på ull også, får håpe du støter på noen av dem etterhvert. Ellers lykke til med strikking "på amerikansk"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heldigvis møtt noen amerikanere som har vett på å strikke i ull, inkludert noen i strikkegruppa mi. Og uansett så føler jeg meg ganske trygg i mine egne ullstrikkende vaner, selv om jeg er nesten alene om dem her :)

      Slett
  2. Artig vinkling. Trodde de hadde mye god ull å velge i, men samtidig forundrer det meg ikke at de velger akryl over ull. Jeg er ull-elsker på min hals og vant til våre norske vaner. Lykke til med utprøving the american way ;)

    PS - bodde ett år i CA, USA og jobbet som au-pair. Norsk som jeg var tok jeg jr i huset ut på fine, lange flotte trilleturer.. selv om vogna ikke var så god. Det måtte jeg slutte med, for de syns så synd på barnet som måtte gjennomgå det... De ville heller at jeg skulle kjøre bil fra A til B og ha med shoppingtrilla til nød... Jaja! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De har jo veldig mye garn å velge i generelt, og selvfølgelig finnes det selskaper som produserer rent ullgarn, men det må ofte kjøpes på nett.

      Det er mye rare kulturforskjeller sånn generelt. Amerikanere er jo også helt sjokkert over at vi lar barna våre sove utendørs :P

      Slett
  3. Vet du, jeg har faktisk samme opplevelse av å bo og strikke i London. Det er jo noe merkelig med tanke på strikketradisjoner i nord hvor man bruker både flere farger og ren ull. Men det går altså mest i enkeltfarger, hullmønster og sjal... og gud forby at noen skal strikke rundt! De vil heller sy sammen strikketøyet sitt enn å strikke rundt, visstnok fordi sistnevnte er mer forvirrende... go figure.

    Det er mye akryl og frem-og-tilbake-strikking på strikketreff.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk det, og å sy som er så knotete :/ Men det handler vel om hva man er vant til, tenker jeg.

      Slett
  4. I think the knitting culture is different here. people think knitting sweaters takes too long so instead they knit socks and shawls. and people are in love with superwash and acrylics because they don't understand that it doesn't take that long to handwash an item in the sink and that you don't have to wash something everytime you wear it.
    but be patient because there are wool lovers here.

    SvarSlett
    Svar
    1. I know, I have found some wool lovers. And I am enjoying the diversity, even though I will probably stick to my old ways. Culture runs deep, even if it's "just" knitting culture ;)

      Slett
  5. Å utveksle erfaringer i respekt for hverandres kulterer har jeg stor tro på. Jeg synes vi i Norge blir mer og mer overbevist om vår egen fortreffelighet - og den gjør stort sett ikke annet enn å skape avstand. Håper du inspirerer andre til å prøve andre materialer og skape erfaring på den måten. Kanskje et foredrag på strikkekafé - noen er sikkert begeistret for å lære om andre tradisjoner. Og kanskje du også får med deg noe som er bra. Hvert land har sin kultur med gode argumenter. Gjennom internett har jeg lært så mye. Mange i Norge ler seg skakk av kvinner som strikker på portugisisk måte med garnet rundt nakken. Jeg leste nylig om en norsk kvinne som fikk så vondt av å strikke, at nettopp denne metoden hjalp henne til å holde på med det hun liker best. Veldig gøy!! Det viser at det er mangfold - og er det noe vi trenger er det nettopp det... Lykke til - interessant å lese om andre strikkekulturer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke om jeg inspirerer, men jeg prøver å la meg inspirere :) Så trist å høre at noen "ler seg skakk" av en annen måte å strikke på - det er jo ingen teknikker som er "feil", så lenge du får det resultatet du ønsker deg. Og hvis man kan flere teknikker har man jo noe å falle tilbake på hvis man for eksempel utvikler belastningsskader av strikkingen. De fleste foretrekker vel de teknikkene de lærte først, enten det er engelsk eller kontinental strikking, vrangmasker med tråden foran eller bak arbeidet, hullmønster eller flerfargestrikk eller hva det skulle være, fordi det er enklest for oss, men det betyr jo ikke at det er galt å gjøre det på en annen måte.

      Slett
  6. Spennende! Jeg husker jeg gledet meg til å gå på garnshopping i New York, og skulle se på de store garnbutikkene, men de var så små i forhold til det jeg trodde på forhånd, jeg glemte vel at husleie er en stor faktor på manhattan :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Husleie er en stor faktor her i San Francisco også, tror jeg. Dessuten er det nok færre strikkere per kapita enn i Norge, så etterspørselen blir vel mindre..

      Slett
  7. Så utrolig herlig innlegg! Denne diskusjonen kunne jeg lett havnet i selv hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, godt å vite at jeg ikke er alene ;)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...