fredag 20. november 2015

Den "kreative" prosessen

Det er ikke uvanlig å la seg inspirere når man skal skal lage noe. Papilio, f.eks, er inspirert av dette skjerfet til Lone, som igjen er inspirert av dette vottemønsteret. Ishavsgenseren er en mer eller mindre direkte kopi av Gretes versjon, som sannsynligvis er inspirert av dette bildet.

Ishav
Problemet mitt oppstår de gangene jeg tror jeg har funnet på noe lurt som jeg siden oppdager at jeg har stjålet fra noen. Og det skjer faktisk rett som det er.

Pinnsvinjakka
Pinnsvin-jakka, for eksempel, kom jeg på på en hyttetur sommeren 2014, og det var først etter at jeg hadde strikket jakka ferdig at jeg (gjen)oppdaget dette prosjektet, som med over 37000 (!) hjerter er et av de mest populære prosjektene på Ravelry.

Liten kyse
Det samme skjedde da jeg strikket en liten kyse med dette nydelige mønsteret, og syntes jeg hadde hatt en veldig god ide. Senere oppdaget jeg denne blogposten hos to vrange, der jeg til og med hadde kommentert hvor fin jeg syntes hennes versjon ble.

I et hjørne av forelesningsnotatene
Siste nummer i rekken av "kreative" ideer er noe jeg faktisk aldri strikket, men som jeg doodlet meg frem til i margen på forelesningsnotatene mine. Jeg skulle strikke Nøstebarns kragejakke og hadde lyst til å strikke litt mønster på. I den grove, tykke spælsau-ull jeg ville bruke tenkte jeg at det kunne passe med noe sauemotiv, a la Pineguris sinnasaujakke, bare nederst på bolen. For at det ikke skulle bli for tomt på toppen tegnet jeg inn et mønster i raglanfellinga, og tenkte at jeg kunne bruke diagrammene fra Kate Davies' Epistrophy. Mens jeg doodlet begynte jeg å få en murrende følelse i bakhodet av at det var noe kjent med dette designet. Lignet det ikke litt på en barnejakke jeg har sett på Pinneguris Ravelry-side?

Pinneguris versjon.
Ikke rart man får lyst til å herme!
Tegningen var jo omtrent en eksakt kopi, og den gode "ideen" ble forkastet. Jeg endte opp med et annet garn og et annet design (og herming fra en annen kilde), og er egentlig godt fornøyd med det.

Det jeg endte med å strikke.
Inspiration can come from many places, but sometimes my brain takes stuff I've seen, and presents it back to me as new ideas, despite them being anything but. The Ishav sweater was a conscious imitation, while my hedgehog jacket and small bonnet where unconscious imitations of things I later discovered I had actually seen before (and in the case of the small bonnet, had even commented on). Latest in the line of unconscious imitations was a sketch of a jacket that turned out to be based on a design by Pinneguri. Luckily I discovered my plagiarism before casting on and ended up doing something else instead.

3 kommentarer:

  1. Det er ikke lett å finne på nytt. Og det er kanskje enda verre når man faktisk har gjort ferdig designet og ser ... ups!
    Her er tre eksempler som jeg har samla på, to av dem involverer meg og mine design, men det er ikke meninga å henge ut dem som har laget noe lignende. Det er litt sånn som du har opplevd over, og jeg tror på ingen måte det er kopi eller vondt ment:
    * Olgajazzys Ønske og K Ødegårds Genser på store pinner
    * Mitt Snøfnuggteppe og Vanjas Snøflakjakke
    * Min Ballongbukse og Strikkelisas Løvfallsbukse.

    Jeg tror det er viktig å gi hverande slack og bare akspetere at vi henter inspirasjon fra hverandre uten å tenke så mye på det. Fordi vi ser på hverandre. Neste gang er det for eksempel min tur.

    Og - jeg syns traktorjakka di blei fin :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomme eksempler! Jeg ser ofte diskusjoner om akkurat dette i Ravelrygruppene for designere - noen har laget et design, og plutselig oppdager de at noen andre har laget det samme. Jeg tror du har rett - vi må gi hverandre litt slack, og tenke som så at vi lever i den samme tiden med den samme inspirasjonen, og av og til kommer vi til å få den samme ideen :)

      Slett
  2. Så interessant innlegg. Og jøss, kjenner meg godt igjen. Tror jeg har kommet på en super idé og oppdager at den allerede er godt brukt. Informasjonen er så enorm at man nesten ikke husker å ha sett noe, og så legger det seg i bakhodet for å bli plukket frem som en kreativ greie. Jakken din med sommerfugler er jo veldig kreativ bruk av mønsteret!!! Og det viser jo at det kan springe noe helt nytt ut av et mønster fra tidligere tider. Slack er jo så viktig, og så synes jeg også det er viktig å sette grenser for kopier og kommersiell virksomhet av eget eller andres design.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...