mandag 13. oktober 2014

Høyteknologisk strikking

Å strikke sine egne klær er vel omtrent så lavteknologisk som det går an, men det betyr ikke at man ikke kan omgi strikkingen med tekniske mirakler av den grunn. Både blogging og Ravelry er selvfølgelig inkludert i dette, men nå i det siste har jeg dessuten oppdaget strikke-apper. Det finnes sikkert apper til alle strikkebehovene i verden, men den jeg foreløpig har brukt er knitCompanion.


Jeg synes den er så utrolig praktisk fordi den lar deg legge inn mønstere som PDF og så markere hvor langt du har kommet. Siden jeg insisterer på å strikke mønster nesten uten gjentagelser, på tross av at jeg egentlig tenker på meg selv som en strikker som ikke er spesielt glad i mønsterstrikk, så er det godt å ha en app som i alle fall holder følge med hvor i strikkingen jeg er. Foreløpig har den hjulpet meg med både sommerfugljakka og de nyeste Totoro-vottene, i tillegg til flere av prosjektene som er på pinnene nå.

Mønsteret til mormors jakke.
Den blå streken viser hvor langt jeg har kommet.
Har du noen strikkeapper du liker? Hva slags annen teknologi bruker du med strikkingen din?

Og i tilfelle du lurer; jeg er ikke sponset av noen. Jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å få tilbud om å skrive sponsede artikler, men skulle det mot formodning skje, så lover jeg å si i fra,  

10 kommentarer:

  1. Jeg vil prøve endelig :-))) tusen takk, Maria.
    Totoro-vottene var kjempeflott. Takk for Link. Hilsender sender deg Viola.
    Ha en riktig fin uke.... moro med strikke dertil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola. En fin uke til deg også :)

      Slett
  2. Jeg bruker ingen strikkeapper foreløpig, men knitCompanion skulle jeg hatt da jeg strikket mysterievotter! Takk for tips :) Kjempesøte pinnsvin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er utrolig praktisk. Og takk, jeg fant mønsteret på Ravelry, de ER veldig søte :)

      Slett
  3. Har hørt masse om den appen!!! Har veldig lyst å prøve!! Er sløv med slike digitale strikkedingser...

    SvarSlett
    Svar
    1. Den tar litt tid å komme inn i, det var et salig knot i begynnelsen. Men når du først får dreisen på det er det verdt tiden det tok! I alle fall var det sånn for meg :)

      Slett
  4. Jeg har ikke kommet meg på de moderne appene enda. Har nylig kjøpt meg et magnetbrett for å holde bedre styr på strikkingen, og er godt fornøyd med det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det har jeg ikke hørt om før, men googlet det, og det så jo veldig lurt ut. Er det grei i størrelsen for å ta med seg rundt, eller er den best hvis du skal strikke hjemme?

      Slett
  5. Dette var nytt for meg, takk for tips:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...