onsdag 26. november 2014

Bittesmå luer

Etter at jeg hadde strikket Bella (for å komme over bunadsokkene) hadde jeg ett nøste Baby Alpaca Silk igjen, så da tenkte jeg det var like greit å bare få brukt opp. Jeg er ikke så kjempefan av alpakka-garn, så jeg ville heller bruke det opp på noe lite enn å kjøpe mer for å få fullført noe stort.


Først strikket jeg Liten lue fra Myk start i størrelse 3-6 mnd, og siden det ble 20 gram garn til overs la jeg opp en ny i størrelse 0-2 mnd.



Den andre lua ble litt modifisert. For det første ble den enda litt mindre enn originaloppskriften for å forsikre meg om at garnet holdt. For det andre bytta jeg ut mønsteret med et jeg fant via Pinterest. Jeg har ikke klart å finne ut om dette mønsteret har et navn, men det var både enkelt og effektfullt, og jeg leker med tanken på å inkorporere det i en jakke jeg skal strikke til meg selv.

Vakkert mønster
Mens jeg strikket den andre luen syntes jeg mønsteret så så kjent ut, og tenkte på om jeg kanskje hadde sett noe lignende i en av bøkene med barneplagg som nylig har kommet ut. Jeg lette og lette, men kunne ikke finne noe som lignet. I dag, derimot, snublet jeg over dette innlegget på to vranges blogg, og dermed ble mysteriet oppklart; jeg har definitivt sett denne lua før, jeg har til og med kommentert på innlegget. Jeg har med andre ord kopiert en lue jeg hadde glemt at jeg hadde sett. Den menneskelige hukommelsen er finurlig, altså.

De myke fakta;
Mønster: Liten lue fra Myk start
Størrelse: 3-6 og 1 mnd
Garn: Drops Baby Alpaca Silk
Pinner: 2.5 mm
På ravelry: Bonnet og Tiny bonnet

8 kommentarer:

  1. Så søte luer! Enig i at det er et kjempefint mønster. Jeg har faktisk tenkt nesten det samme som deg - har tenkt på å lage meg en jakke med en eller annen form for diamantmønster. Seinest i dag tidlig drev jeg og kikket på luer med forskjellige former for gittermønster på Ravelry! Vi er visst litt synkrone for tida, både med FWSS-luer, rød Babyalpaca silk og nå mønster :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så morsomt :D Fant du noen fine diamantmønstere du likte, da?

      Slett
    2. Ja - hvis du går inn på favorittene mine på Ravelry og søker på tag'en diamant kommer det opp noen :)

      Slett
  2. Så skjønne de var! :)
    Mønsteret er rett og slett vakkert! :)
    Det går en dille på facebook i ett par grupper på en hals som har dette mønsteret foran, det er virkelig fint :)
    Og jada, har mønsteret men tror ikke jeg rekker å strikke den før jul ;)

    Tusen takk for linken til de falske latvian braid'en (hvis det går ann å skrive det sånn)
    Det ser faktisk ut som det kommer til å redde nissestakken :)
    Spørs om jeg ikke må hekle to runder, men det spiller ingen rolle, den vipper nesten ikke opp!!!! :) :)
    Tusen, tusen takk, skal prøve det på en tunika jeg strikka i dobbel alpakka også :)

    Håper du får en fantastisk dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, jeg er så glad for å høre at det funket :D Det hadde vært veldig kjedelig om du hadde strikket den fine stakken og så kunne den ikke brukes!

      Og det mønsteret er jo kjempelekkert, men skjønner at du kanskje har litt andre ting å strikke nå før jul ;)

      Slett
    2. Alt er ikke montert ennå, og stakken er ikke vasket heller, men vet ikke helt om det holder med en omg eller om jeg må ha to.
      Men jeg skal si deg det var nesten magisk!! :)
      Når jeg holdt opp stakken så vippa jo kanten opp og når jeg dro den ned så vippa den opp igjen. Men når jeg har hekla på den ene runden så er det akkurat som om det gir litt mer "hold" på en måte?? Vanskelig å forklare, men uansett... Magisk :)
      Nå er det nok flere tunikaer jeg må finne fram restegarnet til ;)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...