lørdag 25. februar 2017

Flettegenser

I sommer besøkte jeg en jeg kjenner i Wisconsin (midtvesten). Som en konsekvens av dårlig planlegging gikk jeg tom for garn*. Heldigvis var jeg på besøkt hos en jeg hadde møtt via Ravelry, så det var ikke noen manko på garn og mønster jeg kunne bruke.

Jeg overtok en haug mørkegrønt merinogarn og fant fram en flettegenseroppskrift fra boka Knitting for Kids. Boken viste seg å være oversatt til engelsk fra svensk, der den heter Sticka smått. Det var mange veldig søte oppskrifter, men om jeg ikke hadde kunnet både engelsk og skandinavisk strikkespråk er jeg jammen ikke sikker på at jeg ville forstått noen ting, for boken virket ikke som om den var oversatt av en strikker.
Rar raglan
Siden jeg har helt vegring mot å sy i strikketøyet mitt gjorde jeg om oppskriften til rundstrikket raglan. Jeg skulle nok jobbet litt mer med designet der, det ble litt snodig i raglan-fellingen. Neste gang legger jeg inn en flette i fellingen.

De myke fakta;
Mønster: Braided sweater
Størrelse: ca 2 år
Garn: DK Merino Superwash
Pinner: 4 mm
På ravelry: Braided sweater

* Teknisk sett gikk jeg tom for garn som jeg hadde lyst til å strikke med, men det går vel ut på det samme.

Visiting a knitting friend in Wisconsin I ran out of yarn and inspiration. She gave me some DK Merino Superwash from Plymouth Yarn, and let me have a go at her pattern collection. I found Knitting for Kids, which really appealed to me. After six months in the states I apparently hadn't really gotten very well integrated, because the book turned out to be Swedish, originally. The translation was pretty sloppy, but I figured it out because I know Scandinavian knitting terminology. Seeing as I hate sewing my knitting I changed the pattern to be knit in the round with a raglan yoke. The raglan didn't work to well, next time I'll put a braid between the decreases.

2 kommentarer:

  1. En nydelig genser. Så flott med fletter og perlestrikk. Ønsker deg en super helg.
    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...